Algemene voorwaarden voor het onderhouden van warmwater-, koel- en/of verwarmingstoestellen.
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op het met Installatiebedrijf D.A. Reekers gesloten service-abonnement t.b.v. het onderhouden van warmwater-, koel- en/of verwarmingstoestellen.
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
Het bedrijf: T.I.B. D.A. Reekers B.V. te Oosterlittens.
De abonnee: de natuurlijke of rechtspersoon die met het bedrijf een overeenkomst is aangegaan inzake het onderhouden van warmwater- , koel en/of verwarmingstoestellen.
Het abonnement: de overeenkomst inzake het preventief en curatief onderhoud van warmwater-, koel- en/of verwarmingstoestellen.
Het toestel: een gas gestookt of elektrisch gevoed toestel, ten behoeve van warmtapwaterbereiding en/of ruimtekoeling/verwarming.
De leidingen: leidingen naar en vanaf het toestel voor de aan- en/of afvoer van gas, elektriciteit, tapwater, cv-water, verbrandingslucht, verbrandingsgassen, condens en ontlastwater, benodigd voor het functioneren van het toestel.
Acceptatie van de toestellen.
In het abonnement kunnen alleen toestellen worden opgenomen, die in goede staat van onderhoud verkeren en goed functioneren, zulks ter beoordeling van het bedrijf. Wanneer dit naar het oordeel van het bedrijf noodzakelijk is, zullen deze toestellen vooraf op kosten van de toekomstige abonnee worden gerepareerd c.q. schoongemaakt.
Indien ten gevolge van een storing een onderhoudsabonnement wordt gesloten, zullen eerst de werkelijke kosten voor het opheffen van de storing in rekening worden gebracht.
Indien een onder een abonnement vallend toestel door een ander toestel wordt vervangen, dient de abonnee het bedrijf hiervan in kennis te stellen. Het andere toestel wordt vervolgens geacht onder het abonnement te vallen, zulks onder eventuele aanpassing van het abonnementsgeld.
Uitvoering van het abonnement kan worden geweigerd, indien en voor zover het toestellen betreft, die van een afwijken type en/of fabricaat zijn, dan wel er anderszins sprake is van voor het uitvoeren van onderhoud bezwarende omstandigheden, zoals het zicht bevinden van toestellen op onbereikbare hoogte. In laatstgenoemd geval dient de abonnee, op haar kosten, zorg te dragen voor een deugdelijke steiger, zodat onderhoud of reparatie veilig kan worden uitgevoerd.
Het bedrijf kan niet worden gehouden aan het repareren van toestellen waarvan onderdelen niet meer leverbaar zijn.
Duur en beëindiging van het service-abonnement.
De abonnee verbindt zich voor de duur van tenminste18 achtereenvolgende maanden de in bovengenoemde abonnementsgelden te betalen. Indien het abonnement niet tenminste1 maand voor het verstrijken van deze termijn door een van de partijen schriftelijk is opgezegd, wordt zij geacht stilzwijgend met wederom een termijn van 18 maanden te zijn verlengd. Het abonnement kan tussentijds worden geëindigd in geval van verhuizing of overlijden van abonnee. De abonnee is verplicht bij verhuizing het bedrijf daarvan tijdig van te voren schriftelijk in kennis te stellen.
Indien een opvolgende bewoner van een perceel waarin onder een vorige bewoner een abonnement, als bedoeld in deze algemene voorwaarden, is aangegaan, dit abonnement wenst voort te zetten, wordt aan abonnement met de opvolgende bewoner voor onbepaalde tijd aangegaan en is het bepaalde in het eerst lid omtrent opzegging van overeenkomstig toepassing.
Wanneer de abonnee in gebreke is met de betaling van de kosten van het abonnement, of anderszins het gesteld in deze algemene voorwaarden niet nakomt, heeft het bedrijf het recht de overeenkomst met onmiddellijk ingang op te zeggen. In dat geval is de abonnee gehouden tot onmiddellijke betaling van alle op grond van deze overeenkomst verschuldigde, doch niet door de abonnee betaalde termijnen en de termijnen die de abonnee verschuldigd zou zijn, wanneer de overeen komst met inachtneming van het bepaalde in het eerst lid van dit artikel zou worden beëindigd, alsmede (overige) schaden en kosten.
Onderhoud toestel. Schade.
Het onderhoud van het toestel geschiedt door of vanwege het bedrijf op normale werkuren van maandag tot en met vrijdag, feestdagen daarvan uitgesloten.
Het abonnement geeft recht op een onderhoudsbeurt per 18 maanden voor elk toestel waarvoor een abonnement is afgesloten. Indien tijdens het servicebezoek anderen, niet onder het abonnement vallende werkzaamheden worden verricht, kan dit geschieden tegen het geldende uurtarief.
Niet onder de service vallen: reparaties aan gas- , water, c.v. en afvoerleidingen, luchtleidingen, rookgaskanalen, radiatoren en/of kranen, lekke warmtewisselaars, lekke tapboilers of lekke voorraadvaten, het inwendig leidingen/ontkalken van leidingsystemen en/of warmtewisselaars en weerafhankelijke of ander afwijkende regelsystemen.
In afwijking van het bovengenoemde worden in behandeling genomen klachten wel in rekening gebracht, die het gevolge zijn van:
onoordeelkundig gebruik of behandeling van het toestel
door de abonnee of derden toegebrachte schade aan het toestel
door het bedrijf geadviseerde, doch door de abonnee geweigerde reparaties en/of vervanging van onderdelen.
bevriezing, blikseminslag en het niet tijdig (bij)vullen van het toestel en/of cv installatie.
het niet aanwezig zijn van de juiste elektrische spanning of gasdruk op het toestel.
ook het aansteken van een gastoestel wordt in rekening gebracht indien die niet het gevolg van een storing is.
Met inachtneming van het bepaalde van bovengenoemde worden in spoedeisende gevallen klachten in behandeling genomen die buiten normale werktijden vallen, zulks ter beoordeling van het bedrijf.
Het bedrijf is jegens de abonnee niet aansprakelijk voor enige schade aan personen of goederen, tenzij er schade is ontstaan als gevolg van grove schuld van het bedrijf, zijn medewerkers, of met hen gelijk te stellen personen.
Slotbepalingen
De abonnementsgelden kunnen jaarlijks worden verhoogd, indien daartoe aanleiding is als gevolg van stijging van lonen, sociale lasten en inkooprijzen, zulks op basis van het telkenjare door VNI uitgebrachte advies.